1-ელი კლასი. ქართულის მატრიცა
1-ელი კლასი. ქართულის შეფასების კრიტერიუმები
მე-4 კლასი. ქართული ენა და ლიტერატურა.
მე-3 კლასი. ქართული
სასწავლო წელი - 2021-2022
სსიპ ჟიული შარტავას სახელობის ქ.სენაკის N-2 საჯარო სკოლა
კათედრა - დაწყებითი
საგანი - ქართული
კლასი- III-ა , III-ბ
თვე |
თავი
|
თემა |
საკითხი/ საკითხები
|
კომპლექსური დავალება
|
სექტემბერი 2 კვირა
|
ზაფხულის შთაბეჭდილებები
|
არდადეგები. მოგონებები
|
დ. ქართველიშვილი „ფრანი“ |
|
კონფლიქტი. თამაში |
გ. შატბერაშვილი „ონავრები“ |
|
||
თამაში, გართობა, მეგობრობა. |
ნ. ნაკაშიძე „ანო და მანო“
|
|
||
ზაფხულის სურათი. მოგონებები. |
ვაჟა-ფშაველა „ზაფხულის სიზმარი“ |
|
||
ოქტომბერი 3-4
კვირა |
ოქროსფერი შემოდგომა |
წელიწადის დროები |
ნ. სუხიტაშვილი „შემოდგომის ესკიზი“ |
|
შემოდგომის ფერები |
მურმან ლებანიძე „ჭრელაჭრულა ქარი“ |
|
||
ზრუნვა,შრომისმოყვარეობა |
ნ.ბეზარაშვილი „გორგომიჭელა“ |
|
||
|
|
დაკვირვებულობა |
ნ.კაციაშვილი „ოქტომბერი“ |
|
დაკვირვებულობა |
გალაქტიონ ტაბიძე „ნაზი შემოდგომა“ |
|
||
ცოდნა სინათლეა
|
საზრიანობა,დაფიქრება. |
ი.იაშვილი „ყველაზე მნიშვნელოვანი რამ“ |
|
|
გონებამახვილობა, საზრიანობა. |
პლუტარქე „მაკედონელი და ბუცეფალი“ |
|
||
გონიერება |
ალექსანდრე
მაკედინელი |
|
||
საუკეთესო თვისებების აღმოჩენა |
ხალხური „კაცი ფასდება ცოდნით“ |
|
||
საზრიანობა, გონიერება |
იგავი „სამი მოწაფე“ |
|
||
საზრიანობა |
ჯ.როდარი „მწიფე ცა“ |
|
||
აშენე და ამშვენე |
უსაქმურობა,ყბედობა. |
ჭ.ამირეჯიბი „დროის ფასი“ |
|
|
სიკეთე, დახმარება |
ნ.გელაშვილი „წინწკლებიანი მუსტანგერი“ |
|
||
ნოემბერი 3-4
კვირა
|
აშენე
და ამშვენე
|
პროფესია, ცოდნა. ხელობა.
|
ნ.ბოკუჩავა „პურის ფული“ |
|
სამშობლო |
ნ.ნიქაბაძე „ეს ქალაქი ვისია“ |
|
||
სიკეთის გაკვეთილი
|
კონფიქტი,საზრიანობა. |
ი.გოგებაშვილის მიხ.“მეტოქის დახმარება“ |
|
|
სინანული, ზრუნვა, სიკეთე |
ი.გოგებაშვილის მიხ. „ გულკეთილი ქვრივი“ |
1.პერსონაჟის ხედვის კუთხე. გულკეთილი ქვრივის
(მეზობლის)ჩანაწერის შექმნა. |
||
მეგობრობა |
ი.ევდოშვილი „გულითადი მეგობარი“ |
|
||
ამპარტავნობა,სიამაყე,მეგობრობა |
ო.სურგულაძე
„დედაბოძი“ |
|
||
ვაჟკაცობა, მზრუნველობა. |
ვაჟა-ფშაველა „ის კი არ არი ბიჭობა“ |
|
||
სტუმარ-მასპინძლობა |
ს.ს ორბელიანი „ენით დაკოდილი“ |
|
||
ურთიერთობა, ჭორიკნობა, ტყუილი
|
ქ. ჭილაშვილი „ენაჭარტალა“
|
|
||
დეკემბერი 3-4
კვირა
|
ზამთარი-მხატვარი |
ზამთრის სურათი |
ნ.
სუხიტაშვილი „ზამთრის გრძელი ღამეები“ |
|
წელიწადის დროები |
მ.მაჭავარიანი „აცივდა“ |
|
||
მარტოობა, სევდა, დარდი, წუხილი |
მ. ბოლქვაძე „სახლი“ |
|
||
ტრადიციები, დღესასწაულის აღნიშვნა |
გ.შატბერაშვილი „ასე ტკბილად დამიბერდი“ |
|
||
წელიწადის დროები |
„ფიფქები“ |
|
||
ბუნების აღწერა |
პ.იაშვილი „ზამთარი“ |
|
||
ბალეტი
|
მაკნატუნა (ბალეტის მოკლე შინაარსი) |
|
||
იანვარი 2 კვირა
|
ზღაპარ იყო |
მოხერხებულობა |
ხალხური
ზღაპარი „ჭინჭრაქა“ |
|
სევდა, დარდი. |
ქ.დოლიძე „იყო და არა იყო რა’ |
|
||
სახიფათო ამბები. უჩვეულო მოგზაურობა |
ჰ.ქ.ანდრესენი“კალის ჯარისკაცი“ |
|
||
თებერვალი 3-4
კვირა
|
მწვანე პლანეტა
|
გარემოზე ზრუნვა |
ხალხური „ტყეებს ნუ ჩეხავ“ |
|
მითი |
ადგილის
დედა და მინდორთ ბატონის ასული (მითი) |
|
||
ბუნებაზე ზრუნვა |
ვაჟა-ფშაველა
„ბუნების წიაღში“ |
|
||
სიკეთე, ადამიანი და ბუნება. |
რ.ინანიშვილი „ჩიტუნიას ლოცვა“ |
|
||
ბუნება და მცენარეები |
გ.ტოგონიძე „ბალახის სიმღერა“
|
|
||
მწვანე დედამიწა და მისი სიკეთე |
ტყის
მრავალფეროვნება |
|
||
გაზაფხული-სილამაზის გამარჯვება |
წელიწადის დროები |
ნ.სუხუტაშვილი „გაზაფხული“ |
|
|
წელიწადის
დროები |
ვაჟა-ფშაველა „გაზაფხული“ |
|
||
ტრადიციები |
ყვავილთა
დღესასწაული |
|
||
მარტი
2 კვირა
|
გაზაფხული
სილამაზის გამარჯვება
|
დედა-შვილური დარიგება
|
ვაჟა-ფშაველა „შვლის ნუკრის ნაამბობი“ |
|
ფრინველთა სევდა |
შიო მღვიმელი „შაშვი“ |
|
||
წელიწადის დროები |
მ.ბოლქვაძე „ვის მოჰყავს გაზაფხული“ |
|
||
საქართველოო ლამაზო |
სამშობლოს სიყვარული, სევდა , დარდი |
გ.ტოგონიძე „იამ რა უთხრა ვარდსაო“ |
|
|
საქართველოს ღისშესანიშნავი ადგილები, მრავალფეროვანი
ბუნება |
ტ.ჭანტურია „სამშობლო“ |
1.ტექსტი. (ტექსტის გაგება ინტერპრეტირება) პერსონაჟის რუკის შევსება; 2.ფუნქციური სამეტყველო ქმედება (საქართველოს
რომელიმე კუთხის წარდგენა) ბუკლეტის შექმნა.
დანართი 2. |
||
აპრილი 3-4
კვირა
|
საქართველოო
ლამაზო |
სამშობლოს სიყვარული |
ნ. შამანაძე „ყველაზე ლამაზი“ |
|
საქართველოს წარსული |
ქართლის
პირველი მეფე ფარნავაზი |
|
||
კალიგრაფია |
ქართული
დამწერლობა. კლიგრაფიის კონკურსი |
|
||
წიგნების სამყაროში |
მეგობრობა |
ა.სულაკაური „სალამურას თავგადასავალი“ |
|
|
მფლობელობა |
ანტუან-დე-სენტ ეგზიუპერი „პატარა უფლისწული“ |
|
||
გართობა, მეგობრობა |
ა.ლინდგრენი „პეპი გრძელი წინდა“ |
|
||
მაისი 3-4
კვირა
|
დიდი თამაშის დღე |
შრომა, გართობა, მეგობრობა. |
რ.ინანიშვილი „მინდორი“ |
|
თავგადასავალი |
ჯ.როდარი „ალისა ქარისა“ |
|
||
მეჯლისი-ლხინი |
ნ.გელაშვილი „ახლად გაჩენილი ქვეყნის ამბავი“ |
|
||
ივნისი 2 კვირა |
|
თამაში-გართობა |
გაცნობა
ანუ დიდი თამაშის დღე ცოდნის
შეჯამება |
|
მშობლის ბარათი.
საგანი
- ქართული ენა და ლიტერატურა კლასი - მე-3 |
ტექსტი
- ი.გოგებაშვილი „გულკეთილი ქვრივი“ საკითხი - მოთხრობა ,,გულკეთილი ქვრივის“ პერსონაჟის
(მეზობლის) დღიურის ჩანაწერის შექმნა.
|
სამიზნე
ცნება ტექსტი - დღიური შედეგები: I 2; I 3; I 4; I 5; I 6; I. 7; I. 8; I. 9; I.
12; I. 13; I. 14; I. 15 |
დღიურის შექმნა
გაიხსენე
მოთხრობა „გულკეთილი ქვრივი“, მოირგე
მეზობლის როლი და შექმენი სამი ჩანაწერი დღიურისთვის. ერთი უნდა იყოს იმ
ღამის ჩანაწერი, როცა მეზობელმა რუს მიმართულება შეუცვალა; მეორე - ერთ-ერთი დღის, როცა ქვრივი მის ცოლს
უვლიდა, მესამე კი - იმ დღისა, როცა ქვრივს სიმინდი მიუტანა და ბოდიში მოუხადა.
ნაშრომში ხაზგასმით წარმოაჩინე:
·
ნაწარმოებში გადმოცემული ამბები/მოვლენებ, სხვა პერსონაჟები არჩეული
პერსონაჟის - მეზობლის ხედვის
პერსპექტივიდან;
·
პერსონაჟის განცდები , ემოციები , ფიქრები გაითვალისწინე დღიურის ჟანრული მახასიათებლები.
·
პერსონაჟის დამოკიდებულება
ტექსტის დედააზრის მიმართ. ნაშრომის პრეზენტაციისას წარმოაჩინე:
·
რა სტრატეგიები გამოიყენე
ტექსტის გასაგებად? ·
რა სტრატეგიები გამოიყენე დედააზრის აღმოსაჩენად? ·
ტექსტის რომელი მინიშნებები
დაგეხმარა პერსონაჟის ემოციებისა და გრძნობების ამოსაცნობად? ·
რატომ ფიქრობ, რომ შენ მიერ შექმნილი ტექსტი დღიურია? ·
რა სტრატეგიები გამოიყენე
დღიურის შესაქმნელად? |
რესურსები: 1. ი.გოგებაშვილი - გულკეთილი
ქვრივი |
ი.გოგებაშვილის მიხედვით „გულკეთილი ქვრივი“
1. პერსონაჟის ხედვის კუთხე. გულკეთილი ქვრივის
(მეზობლის)ჩანაწერის შექმნა
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
სამიზნე ცნება და მასთან დაკავშირებული მკვიდრი წარმოდგენები |
საკითხი-მოთხრობა“ გულკეთილი ქვრივის“
პერსონაჟის ( მეზობლის) დღიურის ჩანაწერის შექმნა. |
საკვანძო შეკითხვები როგორ შევქმნა მეზობლის
დღიური? როგორ წარმოვაჩინო პერსონაჟის ხედვის კუთხე დღიურის ჩანაწერის მეშვეობით? |
კომპლექსური დავალებები |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(1)
ტექსტი (შედეგები: I 2; I 3; I 4; I 5; I 6; I. 7; I. 8; I. 9; I.
12; I. 13; I. 14; I. 15) 1.
ტექსტის მეშვეობით
ავტორი გვიზიარებს თავის სათქმელს, რომელიც ჩვენს ცხოვრებას უკავშირდება. 2.
ტექსტში პირდაპირ
ან არაპირდაპირ მოცემული მინიშნებების საფუძველზე
შესაძლებელია ტექსტის სიღრმისეულად, ახლებურად გააზრება, ახალი კუთხით წარმოჩენა.
3.
ტექსტის გასაგებად/შესაქმნელად
მნიშვნელოვანია სტრატეგიების აღმოჩენა და გამრავალფეროვნება. 4.
ტექსტი შეიძლება იყოს: 1.
დღიური |
კომპლექსური დავალების დამუშავების ეტაპები (აქტივობები,
რესურსები) ეტაპი 1. მოსწავლეებისთვის კომპლექსური დავალების/დავალებების
პირობისგაცნობა
ეტაპი
2. კომპლექსურ
დავალებაზე მუშაობა, დავალების წარდგენა ნაბიჯი 1.რა სტრატეგიები გამოიყენე ტექსტის უკეთ გასაგებად
(ტ. 3); ა) რა სტრატეგიები
გამოვიყენო ტექსტის შინაარსის აღმოსაჩენად? შესაძლო რესურსები და აქტივობები[1]: რესურსები/აქტივობები რესურსი- „ გულკეთილი
ქვრივი“ აქტივობა1. პირველადი მინიშნებების (სათაურის, ილუსტრაციები) საფუძველზე ვარაუდების გამოთქმა. აქტივობა 2. კითხვა პაუზებით
( იხ. დანართი 1) აქტივობა 3. კითხვებზე პასუხი კითხვის სტრატეგიების გათვალისწინებით.
ბ) რა სტრატეგიები
გამოვიყენო უცნობი სიტყვების გასაგებად და ასათვისებლად? რა სრატეგიები გამოვიყენე კითხვაში გასაწაფად რესურსები/აქტივობები რესურსი 1. სქემა სიტყვის გამომძიებლისთვის
აქტივობა
1. სიტყვის გამომძიებლის
სქემის შევსება აქტივობა
2. უცნობი სიტყვების
გამოყენებით ვრცელი წინადადებების შედგენა. აქტივობა
3. ტექსტის ეპიზოდის
გამომსახველობით წაკითხვა.
ნაბიჯი 2. რა სტრატეგიები გამოვიყენე მოთხრობის დედააზრის
ამოსაცნობად?(ტ. 1,3) რესურსი 1.გულკეთილი ქვრივი აქტივობა 1. დედააზრის ამოცნობა, აზრთა გაცვლა-გამოცვლა, ტექსტთან მიბრუნება მინიშნებზე დასაკვირვებლად.
ნაბიჯი 2. ტექსტის რომელი მინიშნებები
დაგეხმარება პერსონაჟის ემოციებისა და გრძნობების ამოსაცნობად (ტ.2) რესურსი- გულკეთილი ქვრივი რესურსი- პერსონაჟის რუკა
აქტივობა1. პერსონაჟის რუკის ერთობლივად
შევსება დაფაზე (რესურსი 1) აქტივობა 2. პერსონაჟის სკამი - ერთი მოირგებს მეზობლის როლს, მოემზადება თავის წარსადგენად,
დანარჩენები კი მოამზადებენ შეკითხვებს;
ნაბიჯი 3. რატომ ფიქრობ, რომ შენი ნამუშევარი დღიურია? (დღი. 1, 2, 3) რესურსი -დღიურის ნიმუშები (დანართი 2 რესურსი 1. დამხმარე ცხრილი დღიურის შესაქმნელად
რესურსი 2.
აქტივობა 1. მოცემულ
ნიმუშებზე დაკვირვების გზით დღიურის არსებითი მახასიათებლების ამოცნობა (რესურსი
1) აქტივობა 2. მოსამზადებელი სამუშაო - ცხრილის შევსება აქტივობა 3. პირველადი ვარიანტის გაუმჯობესება კრიტერიუმების
ბადეზე დაყრდნობით;
დღიურის წარდგენა დავალების წარდგენის პროცესში დასასმელი კითხვების ბანკი (შეირჩევა საჭიროებისამებრ)
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
მეთოდიკური
დანართი
აქტივობების კონკრეტული ნიმუშები
დანართი
1. კითხვა პაუზებით
მასწავლებლის მიერ. ვარაუდების სქემის შევსება.
ყოველი ეპიზოდის წაკითხვამდე მოსწავლეები ავსებენ
ვარაუდების ცხრილის პირველ ორ მონაცემს, ბოლო მონაცემს - წაკითხვის შემდეგ; მსჯელობენ
მინიშნებებზე, რომლებსაც მიაქციეს/არ მიაქციეს ყურადღება.
ეპიზოდი 1. ·
როგორ ფიქრობ, რა მოხდება?
---------------------------------------------------- ·
რატომ ფიქრობ ასე? რა მინიშნებებს ეყრდნობი?------------------------------ ·
სინამდვილეში რა მოხდა? ------------------------------------------------------ |
ეპიზოდი 2. ·
როგორ ფიქრობ, რა მოხდება?
------------------------------------------------------ ·
რატომ ფიქრობ ასე? რა მინიშნებებს ეყრდნობი?--
------------------------------- ·
სინამდვილეში რა მოხდა? ---------------------------------------------------------------- |
დანართი 2. ტექსტის გაფერადება. მოსწავლეები მთხრობელისა და სხვადასხვა
პერსონაჟის სიტყვებს განსხვავებული ფერით
მონიშნავენ, რათა როლური კითხვის დროს არ გაუჭირდეთ საკუთარი წინადადების ამოცნობა და წაკითხვა.
·
დანართი 3. (დღიურის ნიმუშები)
როცა დღე
უსიამოვნოდ იწყება, დარწმუნებული ვარ,
ასეც დასრულდება... ჰოდა, დღევანდელი დღეც ცუდი ემოციით დაიწყო...
გამთენიისას ისეთი ხმით იჭექა, ახლაც შიშის ჟრუანტელი მივლის ...
ბავშვობიდან
მეშინია ჭექა- ქუხილის, სასაცილო დასანახი
ვარ ამ დროს, საჩვენებელ თითებს ყურთან მაგრად ვიჭერ და ხმამაღლა ვმღერი, თან თვალებს
ვხუჭავ რაც ძალი და ღონე მაქვს. ეს ის „ბედნიერი“
შემთხვევაა, როცა მარტო ვარ, არ მერიდება ემოციის ახდილად გამოხატვის, ასე ბევრად მიიოლდება შიშთან
გამკლავება. ჰოოო, როცა სხვა ადამიანებიც არიან
ჩემ გვერდით, აი, მაშინ რთულდება საქმე, ვითომ თავს ვაკონტროლებ, ვცდილობ სიმშვიდე
შევინარჩუნო, თუმცა დიდი ნერვიულობის ფასად მიჯდება, ვინ იცის რამდენი ფერი ირევა ამ
დროს ჩემს სახეზე... ბუნების მოვლენებისადმი
ასეთი შიში ბებიასგან მერგო საჩუქრად..... მახსოვს როგორ მამშვიდებდა, როცა მეშინოდა,
თვითონ უარეს დღეში იყო, მე რას გამომაპარებდა....
ასეთი ფერდაკარგული,
შეშინებული, საოცრად აფორიაქებული გამოვედი საძინებლიდან და ვცდილობდი, განწყობა გამომეკეთებინა, ვიფიქრე, ქუხილი რომ არ ყოფილიყო, ვერც ასე ადრიანად გავიღვიძებდი-მეთქი. ამ დილით კი შემეძლო ნება- ნება
მოვწესრიგებულიყავი... მაგრამ, ჰაა,
ვინ გაცალა სიმშვიდე და სიამოვნება?!
წყალი არ არის! მორიგი „ სასიამოვნო „ ფაქტი! დარწმუნებული ვიყავი, სკოლაშიც არ გამიმართლებდა დღეს, ამიტომ დედას ვთხოვე, არ გავეშვი, უძილობა მოვიმიზეზე,
მაგრამ როდის იყო, უფროსებს ჩვენი ესმოდათ. ...
არაფერი გამომივიდა და გავუყევი სკოლის გზას, აი,
სკოლაში კი, ჩემდა გასაოცრად, მოვლენები არაჩვეულებრივად განვითარდა. დღეს მასწავლებლებმაც
შემაქეს, მეგობარმა“ ფოფითი“ მაჩუქა, ვარსკვლავის ფორმა აქვს , ძალიან რბილია, ზუსტად
ისეთია, როგორიც მინდოდა, დიდი ხანია ვეძებ და ამ ფორმისა და ასეთი
ფერის ვერსად ვნახე. ისე, რომ იცოდეთ „ფოფითი „ ნერვებს ამშვიდებს. ჰოდა მეც ავდგები
და როცა ქუხილი შემაშინებს ჩემს საყვარელ სათამაშოს დავამშვიდებინებ თავს.
მგონი ყველაფერი დავწერე, რაც მინდოდა მეთქვა,
ხვალ კარგი ამინდია. იმედია, დილაც სიხარულით დაიწყება და დღევანდელზე უკეთესი დღე
მექნება...
თბილისი. 5.
04 .2021 წ. ( თეკლა 10 წლის)
კვირა, 14 ივნისი, 1942
პარასკევს დილის ექვს საათზე გამეღვიძა. ეს გასაგებიცაა, ჩემი დაბადების დღე
იყო. მაგრამ ასე ადრე ადგომის უფლება არ მქონდა და სანამ შვიდს თხუთმეტი დააკლდებოდა,
ცნობისმოყვარეობა უნდა დამეოკებინა. მეტ ხანს ვეღარ გავძელი.გავიქეცი სასადილო ოთახში,
სადაც ჩვენი პატარა კატა, მორჰენი, ძალზე ალერსიანად შემომეგება. რვა რომ დაიწყო, მშობლებს
მივაკითხე და მათთან ერთად სასტუმრო ოთახში გავედი: მინდოდა, საჩუქრები მენახა და ამომელაგებინა.
ყველაზე ადრე შენ დაგინახე, ჩემო დღიურო, და ეს მართლაც საუცხოო საჩუქარი იყო. დამხვდა
აგრეთვე ვარდების თაიგული, კაქტუსი, ტყის ყაყაჩოს რამდენიმე შტო. ეს იყო ყვავილების
პირველი სალამი, შემდეგ კი უფრო მეტი მომართვეს. მამამ და დედამ რა არ მაჩუქეს, მეგობრებმაც
ძალზე გამანებივრეს. სხვათა შორის მივიღე «Camera Obscura»1, ( ბნელი კამერა (ლათ.)
ჰოლანდიაში ძალიან გავრცელებული წიგნი. (შენიშვნა ყველგან მთარგმნელისაა) თავშესაქცევი
და თავსამტვრევი სათამაშოები, უამრავი სასუსნავი, გულის ქინძისთავი, იოზეფ კოჰენის
«ჰოლანდიური საგები და ლეგენდები», კიდევ ერთი მშვენიერი წიგნი: «დეზის საარდადეგებო
მოგზაურობა მთებში» და ფული. ამ ფულით მერე ბერძნული და რომაული საგმირო თქმულებები
ვიყიდე. შესანიშნავია! შემდეგ ლისიმ გამომიარა და სკოლაში წავედით. ჯერ მასწავლებლებსა
და თანაკლასელებს კანფეტებით გავუმასპინძლდი 1, ( ასეთი წესია ჰოლანდიაში დაბადების
დღეს) მერე სწავლას შევუდექით. ჯერ ეს იყოს. რა მიხარია, შენ რომ გამიჩნდი!
ანა ( ანა ფრანკის დღიური)
No comments:
Post a Comment